Health Education On The 8000 First Days Of Life Programme On The Knowledge Level Of Adolescents
Main Article Content
Abstract
Purpose: To determine the level of knowledge of adolescent students at Fikri Junior High School about the 8000 first days of life programme. Methods: descriptive method with pre and post test design..Results: Before the health education of the 8000 HPK programme, 18 people (60%) had a poor knowledge level, 12 people (40%) had a moderate knowledge level. After health education, the value of knowledge level became good 30 people (100%). Conclusion: there is an increase in the level of knowledge of adolescents about the 8000 HPK programme using the outline map media. Education using an outcrop map is recommended as an educational learning media for teenagers.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Julianti, P. (2018). Panduan Manajemen : Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Lembaga Penerbit Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan.
Kurniati, P. T., & Sunarti. (2020). Stunting dan Pencegahannya. Klaten: Lakeisha.
Masturoh, I., & Anggita T, N. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.
MRL, A., Metra Jaya, I. M., & Mahendra,D. (2019). Buku Ajar Promosi Kesehatan. Jakarta: Universitas Kristen Indonesia.
Notoatmodjo, S. (2014). Promosi Kesehatan Dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Nursalam. (2016). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika.
Pakpahan, M., Siregar, D., Susilawaty, A., Tasnim, & Ramdany, M. R. (2021). Promosi Kesehatan & Perilaku Kesehatan. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Rohmah, N., & Walid, S. (2019). Proses Keperawatan : Teori Dan Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Rosdahl, C. B., & Kowalksi, M. T. (2014). Buku Ajar Keperawatan Dasar. Jakarta: Buku Kedokteran EGC.
Siregar, D., Pakpahan, M., Togatorop, L. B., Manurung, E. I., Sitanggang, Y. F., & Umara, A. F. (2021). Pengantar Proses Keperawatan : Konsep, Teori dan Aplikasi. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Siswati, T. (2021). Simpul Tak Retak. Yogyakarta: Gracias Logis Kreatif.
Rohmah, L., & Triyanti. (2017). Modul Pelatihan Peer Education (Pendidikan Sebaya) Tentang "1000 Hari Pertama Kehidupan dan Gizi Seimbang" Remaja Putri. Jakarta: Departemen Gizi Kesehatan Masyarakat.
Suprobowati, O. D., & Kurniati, L. (2018). Virologi. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.
Waryana. (2016). Promosi Kesehatan, Penyuluhan, Dan Pemberdayaan Masyarakat. Yogyakarta: Nuha Medika.
Kemenkes. (2023). Terendah Kedua Nasional, Ini Rincian Angka Balita Stunting di Wilayah DKI Jakarta pada 2022. Jurnal Kesehatan.
Lutfi, A. H. (2021). Pengaruh Edukasi Kesehatan Terhadap Peningkatan Pengetahuan Pencegaham Covid-19 Pada Siswa SDN Peunaga Kec.Meureubo Kab. Aceh Barat. jurnal Jurmakes, 97-109.
Purnamasari, I., & Raharyani, A. E. (2020). Tingkat Pengetahuan Dan Perilaku Masyarakat Kabupaten Wonosobo Tentang Covid-19. Jurnal Ilmiah Kesehatan.
Sutarto. (2018). Stunting, Faktor Resiko dan Pencegahannya. 540-545.
Ulfa, R. (2020). Variabel Penelitian Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kesehatan, 342-351..
Widaryanti, R. (2021). Kesiapan Penerapan Program 8000 Hari Peratama Kehidupan(HPK) Di Kota Yogyakarta. Jurnal Jarlit, 86-106.
Widaryanti, R., & Yuliani, I. (2022). Edukasi Program 8000 Hari Pertama Kehidupan (HPK) Untuk Memutus Siklus Stunting. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 100-105.
Widaryanti, R., Yuliani, I., & Rahmuniyati, M. E. (2023). Penerapan Program 8000 Hari Pertama Kehidupan (HPK) di Sekolah. Jurnal Kebidanan Indonesia, 12-24.