Description of The Level of Anxiety and Perceptions of Students in Facing The Final Project in The Nursing Study Program of STIKes Muhammadiyah Ciamis
Main Article Content
Abstract
The problem that arises when a student faces a thesis for no apparent reason is that some students feel anxious because they think that a thesis is something difficult to do. Sometimes this feeling of anxiety arises before the student tries to work on each stage of the thesis preparation. Anxiety affects student learning outcomes, because anxiety tends to produce confusion and distortion of perception.
The method in this study is descriptive, which is research conducted to determine the value of independent variables, either one or more variables (independent) without making comparisons, or connecting with other variables. The population in this study were all final year students in the Nursing Science Study Program of STIKes Muhammadiyah Ciamis as many as 62 people. Sampling in this study used a total sampling technique, namely the entire population was used as a research sample.
The results showed that the anxiety level of students in facing the final project was mostly anxious as many as 26 people (41.9%), and the perception of the final project in the Nursing Study Program of STIKes Muhammadiyah Ciamis was mostly positive as many as 34 people (54.9%). Most of them were positive, namely 34 people (54.8%).
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Al-Quran Surat Al Balad ayat 4 dan Surah
Ar Ra’d ayat 28. Departemen Agama RI, (2010), Al-Quran dan Terjemah, Bandung: Diponegoro.
Adnan (2012). Penyebab Kecemasan Pada Individu. PT Refika Aditama.
Ahmadi, Abu & Sholeh, Munawar. (2012). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Rineka Cipta.
Alloy (2015). abnormal Psychology: Curren Perspective. New York: McnCrow Hill.
Anton (2017). Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada..
Asmadi. (2012). Konsep Keperawatan Dasar. Jakarta: EGC.
Bolton, W. (2014). Programmable logic controller (PLC): sebuah pengantar (H. M. Wibi Hardani, Ed., Irzham Harmein, Trans). Jakarta: Penerbit Erlangga.
Christiane, W & Aileen, M. (2013). Cognitive Bihavioral Therapy. Jakarta:PT Indeks.
Dalami, dkk. (2012). Asuhan Keperawatan Jiwa Dengan Masalah Psikososial. Jakarta. : Trans Info Media
Daldiyono. (2009). Buku Panduan Untuk Menjadi Sarjana Yang Sadar Dan Berfikir.Jakarta: PPT. Gramedia Pustaka Utama.
Gunarsa, Singgih & Gunarsa, Yulia. (2011). Psikologi Praktis Anak, Remaja dan Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia.
Hamdani, D., Firmansyah, A., Fitriani, A., Suhanda, S., & Setiawan, H. (2023). The Effect Of Surah Waqiah Murotal Therapy On Anxiety Reduction In The Exit Exam Competency Test. HealthCare Nursing Journal, 5(1), 656-660.
Hasan, A. M. dan Darmono. (2015). Menyelesaikan Skripsi dalam Satu Semester. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Hartaji, Damar A. (2012). Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa yang Berkuliah Dengan Jurusan Pilihan Orangtua. Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma
Hidayat (2012) Persepsi. Jakarta: Salemba Medika
Hidayat, A.A. (2015). Metode Penelitian Keperawatan dan Tehnik Analisis Data. Jakarta: Salemba Medika.
Hutagalung (2012). Tatalaksana Diagnosis dan Terapi Gangguan Anxietas. http://www.idijakbar.com//prosidin g/gangguan anxietas.htm. Diakses pada tanggal 15 Desember 2017.
Januarti, R. (2009). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Dosen Pembimbing Dengan Tingkat Stres dalam Menulis Skripsi.http://etd.eprints.ums.ac.id. Diakses pada tanggal 15 Desember 2017.
Kaplan, HI, Saddock, BJ & Grabb, JA., (2015). Kaplan-Sadock Sinopsis Psikiatri Ilmu Pengetahuan Prilaku Psikiatri Klinis. Tangerang : Bina Rupa Aksara pp.1-8.
Linayaningsih, F. (2013). Kecemasan Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Katolik Soegija Pranata Dalam Mengerjakan Skripsi. Semarang: Universitas Soegijapranata.
Masnur, M. & Maryaeni. (2015). Bagaimana Menulis Skripsi. Jakarta: Bumi Aksara.
Mujiah (2011). Kendala-kendala yang diperoleh Mahasiswa dalam Penyusunan Skripsi di Jurusan Keperawatan Program A Fakultas Kedokteran Universitas Brawijaya. Malang : Universitas Brawijaya.
Notoatmodjo, S. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta
Novi (2016). Mahasiswa Tingkat Akhir. Jakarta: Erlangga.Purba (2013). Asuhan Keperawatan pada Pasien dengan Masalah Psikologi dan Gangguan Jiwa (edisi kedua). Medan: USU pers.
Nursalam. (2013). Konsep Penerapan Metode Penelitian Ilmu Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika
Papalia, Diane & Feldman, RD. (2008). Human Development. Jakarta: Kencana.
Perdana (2014). Gambaran Kecemasan Mahasiswa dalam Menyusun Skripsi di Universitas Sumatera Utara. Respiratoty usu.
Pieter, Z. H., et al. (2011). Pengantar Psikologi untuk Keperawatan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Purba, (2013). Asuhan Keperawatan pada Pasien dengan Masalah Psikologi dan Gangguan Jiwa (edisi kedua). Medan: USU pers
Santrock, John W. (2012). Life Span Development. Jakarta: Erlangga.
Sarason dkk (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi kecemasan. Jakarta: Erlangga.
Siswoyo, Dwi. (2012). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press
Takwin (2016). Menjadi Mahasiswa.http://bagustakwin.multiply.com/ journal/item/18. Diakses pada tanggal 15 Desember 2017.
Stuart, G.W & Laraia,M.T. (2013). Principles and Practice of Psychiatric Nursing. (7th Edition). St.Louis: Mosby.
Sugiyono (2012), Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung : Alfabeta.
Riduwan dan Akdon, (2013). Rumus dan Data dalam Analisis dan Statistik. Bandung : Alfabeta
Walgito,Bimo. (2012). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi.
Yusuf, Syamsu. (2012). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.